Ara es valoren més els espais oberts, les terrasses i els jardins”, Jordi Ribó, CEO d’ON Viure
La crisi sanitària ha obert un nou escenari pel mercat immobiliari. Els reptes als quals s'enfronta el sector, juntament amb les noves prioritats dels compradors, són alguns dels temes que hem tractat Jordi Ribo, CEO de la nostra immobiliària.
Com creus que la crisi sanitària que estem vivint afectarà el sector immobiliari andorrà i també a l'internacional?
La crisi sanitària afectarà el sector nacional i a l’internacional de la mateixa manera. Hi haurà dues fases, la primera a curt i mitjà termini on les persones faran una anàlisi de la seva situació particular i per tant entrarem en moments de poca activitat. La segona, a llarg termini, on s’espera que hi hagi una recuperació del sector, ja que no ens trobem en una crisi econòmica. Això si, s’espera que canviïn els paradigmes i les necessitats de les famílies.
Quines seran aquestes noves necessitats?
La idea que teníem del Lifestyle com a tal ha canviat. Les prioritats que es tenien a l’hora de decidir-se per un habitatge o un altre, són unes altres. Ara es valoren més els espais oberts, les terrasses, els jardins, etc. De fet, ja s’aprecia cert moviment dels nuclis urbans cap a zones més allunyades i més aïllades.
Pel que fa a l’estructura de l’habitatge, els rebedors que havien deixat de ser importants, ara tornen a guanyar protagonisme per motius de seguretat higiènica. Passa el mateix amb els banys extra.
El que abans era un luxe, com les habitacions àmplies, els espais aïllats i les terrasses i jardins s'ha convertit en una necessitat bàsica?
El luxe com a tal és una apreciació molt personal; cadascú té una idea diferent del que vol dir luxe. Però sí que és cert que les necessitats han canviat. Anteriorment es posava més en valor un altre tipus de necessitats; ara amb la situació de crisi sanitària la gent ha passat més hores a casa i li dóna prioritat a la llar.
Creus que hi ha algun tipus de propietat o localització geogràfica que s'hagi pogut revaloritzar a Andorra amb la crisi?
La idea de viure al centre, a prop de la feina o de la zona de serveis, passa a un segon pla. Ara les persones buscaran la seva llar a parròquies altes amb terrassa, balcó, jardí i més privacitat.
Creus que el mercat canviarà les seves dinàmiques a l'hora de treballar?
Amb el distanciament social i el confinament, les dinàmiques ja han canviat i han vingut per quedar-se. Veníem d’una era tecnològica i ara fem servir de forma més activa totes les plataformes que ja existien amb anterioritat. Les visites 360º ja existien, però ara es potenciaran d’una forma més activa i s’activarà el format de Open House a l’estil americà però en versió online. Tant el teletreball com les noves tecnologies s’han d’entendre com una oportunitat per al sector.
L'estratègia per fer front a la Covid 19 i en general la a seguretat sanitària, posicionen Andorra com un destí residencial de qualitat?
Que Andorra tingui un pla i que s’estigui fent front a l’expansió de la COVID-19 és la millor medicina per posicionar Andorra com a destí de qualitat. De fet, hi ha cert interès internacional en veure com ho estem fent. Aquest és un dels punts que es valoraran a partir d’ara, però s’haurà d’acompanyar d’altres mesures atractives econòmicament. Si s’aconsegueix afavorir el control sanitari i l’economia, crec que Andorra en pot sortir reforçada. Però tinguem clar que tots els països utilitzaran les mateixes estratègies i per tant s’haurà d’actuar amb agilitat i celeritat.